EU Code Week, czyli Europejski Tydzień Kodowania, to oddolna inicjatywa promująca programowanie i umiejętności cyfrowe wśród uczestników w ciekawy i interesujący sposób.

#CodeWeek
5–20 października 2019 roku
Nauka kodowania pomaga wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom. Dołącz do miliona organizatorów i uczestników. Inspiruj rozwój kodowania, myślenia obliczeniowego by rozwijać nowe pomysły i wprowadzać innowacje na przyszłość.

Dnia 07.10.2019 r. rozpoczęliśmy nasz udział w Code Week 2019. Tytuł pierwszego zadania brzmiał ” Kod nie jedno ma imię z Uczymy dzieci programować”.

Grupa uczniów z klasy 6a i klasy 2c podzieliła się na zespoły i  tworzyli własne kody, a z nich  zakodowane wyrazy. Następnie wymieniali się między sobą zakodowanymi wyrazami i odgadywali znaczenie kodów. Obie grupy poradziły sobie świetnie z zadaniem.


Dnia 09.10.2019 r. zrealizowaliśmy drugie wyzwanie pt. ” Tworzymy zakodowane obrazy z Uczymy dzieci programować”.

Uczniowie, na stworzonych przez siebie w Wordzie kratownicach, tworzyli wzory (obrazki) dzięki podanym przeze mnie koordynatom i instrukcjom. Następnie sami rozpisywali koordynaty do stworzonych przez siebie nowych obrazków (wzorów). Zabawa była miła, łatwa i przyjemna.


Dnia 10.10. 2019 r. wykonaliśmy kolejne zadanie: “Nasz przyjaciel Scratch z Uczymy dzieci programować”. Uczniowie uczęszczający na kółko informatyczne poradzili sobie z zadaniem wspaniale i wykonali je w programie Scratch 2.0. 

PREZENTACJA

 


Kolejne zadanie pt.:”Historia Code Week z Uczymy dzieci programować ” wykonane. Uczniowie poznali historię Code Week i przeprowadziliśmy dyskusję dlaczego warto uczyć się programować. Następnie na macie do kodowania układali obrazki według podanych przez jednego z uczniów koordynat. W drugiej części lekcji uczniowie sami tworzyli zakodowane zdania i podawali ich położenie wypisując ich koordynaty.


Dnia 15.10.2019 r. wykonaliśmy kolejne piąte już zadanie pt.:” Szukamy kodu w codziennych czynnościach z Uczymy dzieci programować”. Uczniowie zostali podzieleni na dwuosobowe zespoły. Ich zadaniem było narysowanie na kartkach kodów jednej wybranej przez siebie codziennej czynności np. mycia zębów, wyjścia do szkoły itp. Instrukcja miała być na tyle precyzyjna, żeby na jej podstawie, inna osoba, była w stanie wykonać prawidłowo, rozrysowaną przy pomocy kodu czynność. Następnie uczniowie swoje kody rozkładali na macie do kodowania i wyznaczali robotowi Dash trasę, którą musiał pokonać, aby przejść wszystkie kody i dotrzeć do celu. Zadanie nie było łatwe, ale bardzo ciekawe.


Event 10 wykonaliśmy dnia 16.10.2019 r. Temat wydarzenia to “Zakodowana matematyka z Uczymy dzieci programować “. Uczniowie rozłożyli kartki z zadaniami matematycznymi na macie do kodowania. Następnie kolejno sterowali robotem Dash do wybranej przez siebie kartki z zadaniem i rozwiązywali je. Wszyscy ocenialiśmy poprawność odpowiedzi.

Event 6 – Zakodowana gimnastyka z Uczymy dzieci programować przebiegł w bardzo zabawnej atmosferze. Na planszy porozkładane były pola funkcyjne. Wskazany uczeń podawał koordynaty, a reszta wykonywała czynności jeśli podana koordynata była trafiona.

 



Dnia 17.10.2019 r. zrealizowaliśmy kolejny Event 7 – Rozszerzamy rzeczywistość z Uczymy dzieci programować. W pierwszej części zajęć uczniowie pokolorowali kart pracy – rysunków z puzzlem. Następnie wytłumaczyła uczniom co to jest za puzzel i do czego służy. W kolejnej części zajęć uczniowie pracowali z tabletem z zainstalowaną aplikacją PuzzleAR. Przypisywali do puzzli wybrane przez siebie obiekty np. zwierzęta, owoce, a następnie skanowali przy pomocy aplikacji puzzel i podziwiali efekty tej pracy. Zajęcia bardzo podobały się uczniom.


Dnia 18.10.2019 r. wykonaliśmy Event 9 – Zakodowane bajki, baśnie, opowieści z Uczymy dzieci programować. Uczniowie klasy szóstej mieli przy tym sporo zabawy. Podzieleni na grupy kodowali znane im bajki. Jedna z grup podawała koordynaty kolejności odkrywania kodów, a pozostałe grupy próbowały odgadnąć tytuł bajki. 


Ostatnie zadanie pt.: Zakodowana orkiestra z Uczymy dzieci programować wykonane. W pierwszej części lekcji uczniowie narysowali sobie orkiestrę. Następnie próbowali pokierować robotem Dash po liniach wybranego przez siebie instrumentu. Zadanie nie było łatwe, ale uczniowie sobie poradzili.